12 December 2011

Songlap ada haluan


SAM dan Syafie Naswip, saling memberi impak dalam Songlap.

SONGLAP berbunyi kotor dan liar tetapi filem yang mengangkat isu sindiket pemerdagangan manusia itu dikupas dengan teliti. Naskhah karya pasangan suami isteri, Effendee Mazlan dan Fariza Azlina Isahak itu 'bersih' hasil dan mahal maknanya.

Ia seperti pernyataan bahawa mahalnya sesebuah naskhah filem itu tidak seharusnya dipersembahkan menerusi visual rumah agam, kapal peranginan atau kereta mewah atau gempaknya imej janaan komuter (CGI) yang digunakan. Sebuah filem yang bagus tetap akan menjadi sebuah filem yang bagus walaupun ia dibikin dalam wajah serba sederhana jika dia digarap oleh pengarah yang kenal haluan kerjanya.
Berlatarkan kelas sosial tercorot di kota Kuala Lumpur, naratif Songlap bergerak secara linear, tiada satu pun unsur imbas kembali digunakan untuk mengukuhkan karakter watak. Teknik itu berjaya dengan hanya meletakkan survival dua beradik, Am lakonan Shaheizy Sam dan Ad (Syafie Naswip). Mereka menjadi orang tengah kepada sindiket pemerdagangan manusia termasuk bayi dan wanita yang dijalankan oleh Mama dan Pak Mat (Hasnol Rahmat).
Sekali imbas, isunya berat tetapi Effendee dan Fariza memberi pendekatan hukum sebab dan akibat, ia menjadi satu kelangsungan hidup kepada golongan yang diwakili oleh Ad dan Am, anak kepada Rita (Normah Damanduri) yang hidupnya menjadi penjaja tubuh di lorong gelap. Kenapa mereka terjerumus dan kenapa masih terikat dalam kerja kotor itu penuh songlap itu, filem ini ada penjelasan.
Dari aspek lakonan, filem sebegini ibarat 'udara segar' kepada semangat tubuh pelakon seperti Shaheizy Sam yang banyak diperdagangkan dalam permainan box-office filem aksi atau komedi pecah perut. Kepada Syafie, Songlap seperti dahan-dahan berdaun rendang kepada perdu gagah yang dibenihkan oleh pembikin pertama yang mengasuhnya menjadi pelakon, Yasmin Ahmad.
Sara Ali pula generasi aktres baharu yang boleh diharapkan untuk mengisi lakonan beremosi. Dalam Songlap, Sara secukup rasa memberikan gerak tubuh serta air muka yang boleh diserap penonton, biarpun tidak melontarkan banyak dialog.
Untuk kesekian lamanya juga, walaupun ada momen perlahan, ini filem Melayu yang berjaya mengheret suspen dalam garapan menuju kesudahan. Mood serta bahasa sinema yang diolah oleh Effendee dan Fariza juga satu kelainan. Suram dan kelabu juga simbol terhadap kehidupan yang dibelenggu kedaifan.
Untuk keluar dari kegelapan itu, bayi yang lahir daripada sumbang mahram antara Hawa (Sara) dan Pak Din (Omar Abdullah), seboleh-bolehnya harus diselamatkan. Dalam naifnya, Ad ialah seorang hero, walaupun dia hanya berjaya menyelamat Sara dan seorang bayi daripada dijual.

No comments:

Post a Comment